Duurzaam omgaan met je gasten én omgeving

Recht tegenover het Casino Kursaal van Oostende prijkt het gloednieuwe Hotel Rosa. Wie binnenstapt, voelt de tijd bijna letterlijk vertragen. Want naast duurzaamheid staat mentaal welzijn hier centraal. Gasten genieten van Oostende op hun eigen tempo. En dat zonder een grote voetafdruk na te laten.

Noem Hotel Rosa gerust het zusje van de bekende Oostendse hotels Upstairs en Andromeda. Want ook dit unieke logeeradres maakt deel uit van de Flow Hospitality Group. “Zaakvoerders Xavier Vercaemst, Inge Decuypere, Stefanie Surmont en Jan Dobbelaere specialiseren zich in gezinsvriendelijke, klassevolle boetiekhotels. En dat is ook waar ze met Hotel Rosa naartoe willen”, vertelt Tomas Sergeant, die verantwoordelijk is voor IT en marketing.

“Waarmee Hotel Rosa zich onderscheidt? Dat is de beleving waarvoor ze staat. Het hotel nodigt alle gasten uit om terug te keren naar de basis, te verstillen en tot zichzelf te komen. Een hotel met een zacht kantje, zeg maar. Mentaal welzijn speelt daarbij een belangrijke rol. Net zoals de natuur, want daarin komen mensen tot rust. Zorg dragen voor die natuur is erg belangrijk. Daarom maakten we veel ecologische keuzes.”

Om meteen een mooi voorbeeld te geven: voor de renovatiewerken van start gingen, kon iedereen hier gratis oude spullen komen ophalen?

“Hotel Rosa is in hetzelfde pand gevestigd als het vroegere Hotel Imperial. Net na de overname stonden hier dus nog heel wat oude bedden, kasten, lampen … We hebben toen een dag georganiseerd waarop mensen uit de buurt al die oude spullen gratis mochten komen ophalen. Want die gingen anders gewoon in de container belanden, terwijl daar nog heel veel bruikbaar materiaal tussen zat. De opkomst was enorm. De mensen namen zelfs sanitair en tegels mee. Prachtig was dat.”

In welke duurzame installaties investeerden jullie zoal tijdens de verbouwingswerken?

"Eén van de paradepaardjes is onze batterij aan hydraloops, dat zijn filterinstallaties die al ons grijs afvalwater omzetten in herbruikbaar water waarmee we dan de toiletten doorspoelen. We plaatsten in totaal vier hydraloops. Die staan achter een glazen wand zodat onze gasten ze makkelijk kunnen zien. Binnenkort zullen ze zelfs kunnen meevolgen hoeveel liter water die hydraloops dagelijks recycleren." 

“We installeerden een geconnecteerd domoticasysteem met DALI-verlichting (Digital Addressable Lighting Interface). Daarmee kun je veel energie besparen. Dim je het licht bijvoorbeeld tot 20 procent? Dan zal dat lichtpunt werkelijk maar 20 procent elektriciteit verbruiken. Per verdieping en zelfs per kamer zien we ook waar er nog lichten branden. Die kunnen we dan via de computer bedienen. Liet een gast per ongeluk het licht aan? Dan doen wij dat met een simpele muisklik weer uit. Bij het uitchecken verloopt dat zelfs automatisch.

Ook de dagelijkse taken voeren jullie zo ecologisch mogelijk uit?

“We moedigen onze medewerkers en gasten aan om zoveel mogelijk te recycleren. Zo kunnen de mensen hun afval sorteren op de kamer. Daarnaast werken we met een 100 procent papierloze receptie. We voeren alle reservaties digitaal in. Moet de receptionist notities nemen? Dan kan dat online of in een Correctbook, dat is een uitwisbaar notitieboek. Ook papieren hoesjes rond de kamerkaart zie je hier niet. We printen alle praktische gegevens op de sleutelkaart met een thermische printer. Dat gebeurt dus zonder inkt, waardoor je die gegevens nadien gewoon terug kunt uitwissen.”

"We dragen trouwens niet alleen zorg voor de natuur, maar ook voor de lokale samenleving. Wie hier minstens twee nachten verblijft, kan de poetsbeurt van zijn of haar kamer laten overslaan. Voor elke geschrapte poetsbeurt leveren we een financiële bijdrage aan de vzw Welzijnswerking. Daarmee vullen zij de brooddozen van Oostendse kinderen die in kansarmoede opgroeien. Veel gasten gaan op die mogelijkheid in. Thuis ververs je je lakens en handdoeken ook niet elke dag. Dus waarom op hotel dan wel? Er wordt natuurlijk altijd gepoetst wanneer de gasten vertrekken. En dat met ecologische producten.”

Nog iets waarop jullie streng toezien, is het ontbijt. Alle voedingswaren en dranken zijn afkomstig van lokale producenten?

“Dat klopt. Via de andere hotels uit de Flow Hospitality Group beschikken we over een netwerk van leveranciers. Samen met hen zijn we op zoek gegaan naar lokale producenten die onze visie delen. Zo zijn we tot een mooie selectie ecologische streekproducten gekomen. En die worden allemaal duurzaam verpakt.

Er komen nergens ‘single-use plastics’ aan te pas. Aan het ontbijt serveren we alles in stenen potten en glazen flessen. Geen stapel kleine botervlootjes dus. Zitten we na het ontbijt met grote overschotten? Dan schenken we die weg, aan Poverello bijvoorbeeld.”

Had die denkoefening een impact op de andere hotels binnen de keten?

“We hebben geleerd dat het best realiseerbaar is om met lokale producten te werken. En dat het eenvoudig is om plastiek afval te vermijden. Dat ontbijtconcept wordt intussen toegepast in onze andere hotels. En de gasten appreciëren dat ook wel. Het ontbijt ziet er heel mooi uit op die manier. En het is visueel duidelijker dat het om artisanale producten gaat.”

“Al moet ik wel een kanttekening maken. Het is een illusie dat je voor elk product een lokaal alternatief zult vinden. Denk maar aan koffie en thee. Daar komt altijd import bij kijken. Al bestaan er veel kwaliteitslabels die toezien op en een verantwoord productieproces en goede arbeidsomstandigheden. Via zo’n label lieten we onze eigen Rosa-koffie samenstellen.”

Die koffie serveren jullie niet alleen tijdens het ontbijt, maar ook in de coffee corner?

“Inderdaad. Veel hotels voorzien een waterkoker en een plastic fles water op elke hotelkamer. Maar daarbij komt veel afval en transport kijken. Denk maar aan de kleine koffiecapsules die telkens in de vuilnisbak belanden. Daar doen we dus niet aan mee. Beneden staat er een coffee corner. Daar kunnen onze gasten onbeperkt water, thee en koffie in hervulbare flessen schenken. Het drinkwater produceren we trouwens zelf. We beschikken over een AQUALEX-filter. Die zet kraantjeswater om in drinkbaar spuitwater, warm water of koud water. Zo vermijd je veel transportkilometers en leeggoed.”

Hoe communiceren jullie over de duurzame aanpak van Hotel Rosa?

“Eigenlijk doen we dat niet heel expliciet. Als je het hotel binnenstapt, merk je dat ecologische karakter niet meteen op. Er hangen bijvoorbeeld nergens tekstbordjes die uitleggen hoe duurzaam we werken. Al vind je het hele verhaal wel terug op onze website. Waarom die aanpak? Omdat het concept van ons hotel ruimer is dan dat ecologische karakter alleen.”

“Duurzaamheid is voor ons een heel groot begrip. Ook mentaal welzijn valt daaronder. Daarom vind je op elke kamer een yogamat en kunnen onze gasten de rust opzoeken in onze stilteruimte of bibliotheek. In elke kamer ligt ook een soort ‘bijbel’. Dat is een leuk boekje boordevol korte, inspirerende teksten. Daarin kunnen de mensen voor het slapengaan eventjes bladeren. We stimuleren onze gasten om aan ‘slow tourism’ te doen. Daarom nemen we veel prikkels weg, zodat mensen hier volledig op hun eigen tempo kunnen verblijven.”

Welke tips deel je graag met gelijkgezinde ondernemers?

“Durf je dagelijkse werking onder de loep te nemen. Vaak maken kleine ingrepen al een groot verschil. Daarvan is ons ontbijtverhaal een mooi voorbeeld. Je moet de stap gewoon durven zetten, want de impact van zo’n verandering valt best goed mee.”

“Technische aanpassingen lonen natuurlijk vaak de moeite. Al moet er een realistische terugverdientijd tegenover staan, zodat je investering ook financieel gezond is. Wij lieten ons daarom bijstaan door een professioneel architectenbureau. Dat leverde ons veel nuttige ideeën op. Zo plaatsen we binnenkort zonnepanelen op het dak. En we zullen onze verwarmingsinstallatie nog aansluiten op het Oostendse warmtenetwerk.”

logo Flow Hospitality Group

Copyright Flow Hospitality Group © All Rights Reserved